信息公告

Misallocation Under Trade Liberalization

发布时间:2018-11-24 16:48:36


Abstract: What is the impact of trade liberalization on economies with sizeable distortions? A Melitz model incorporating firm-level wedges shows that trade liberalization can exacerbate rather than improve resource allocation, causing a decline rather than a rise in TFP. We derive a theoretical decomposition of the various channels through which distortions impact the effects of trade, and show that trade can engender welfare losses. A quantitative assessment using Chinese manufacturing data shows that there is a TFP loss in association with trade liberalization, and a significantly smaller gains to trade than what is implied by standard formulations. Moreover, using only aggregate statistics to measure gains to trade apropos the ACR formula would lead to markedly different predictions.


       20181123日下午,由武汉大学经济发展研究中心举办的学术讲座在经济与管理学院B249教室成功举办,中心副主任、经济学系主任罗知老师主持此次讲座。此次演讲主讲人吕丹博士本科就读于武汉大学,获芝加哥大学经济学博士学问,普林斯顿大学经济系访问学者,现任教于罗切斯特大学经济系。主要研究领域为国际贸易、宏观经济学和经济增长。


      吕丹博士讲座的内容是其刚刚完成的working paper。她开宗明义指出,许多发展中经济体存在持续的企业内扭曲现象,如中国给予的税收和补贴、隐性担保和纾困、土地和资本优惠准入、产业政策和出口促进等。进一步提出问题:贸易自由化是全球化有利的一面吗?在企业存在扭曲的前提下,贸易自由化的影响又是怎样的?从传统的Melitz企业错配、进入与选择影响TFP效率损失,结合HK易带来损失即贸易使获得高额补贴的企业得到发展。通过两国开放模型的构建,利用计算得到的中国企业层面的企业扭曲度、企业生产率与贸易参与度数据。使用模型并进一步结合生产与出口成本等数据计算贸易自由化或国内改革带来的TFP的增加或损失。最后,吕丹博士介绍了研究结论。在MelitzHK的模型框架下,由于企业进入与选择的扭曲造成了巨大的效率损失,自由贸易会带来TFP或者福利的损失,同样是由于在选择与进入方面存在扭曲。吕丹博士的研究认为微观层面的扭曲对贸易的影响至关重要,并从出口前后的比较、内生加成率、金融摩擦、测量误差等进行了模型校准和计量实证一系列的深入探讨。



       演讲过程中,在座师生踊跃提问。吕丹博士与提问者进行了深入的交流与探讨。此次讲座颇具理论深度兼具现代经济学研究方法,讲座结束时,响起了阵阵掌声。


(通讯员:舒义文)